articol de Ioan Todoran, Andreea Chebac si Alice Teodorescu
ilustratii de Vlad si Octav
A venit de ceva vreme primăvara, dar parcă ploaia şi frigul ne supără cam des. Şi dacă tot ne ţin în casă, găsiţi în cele ce urmează cinci recomandări de cărţi, pentru toate gusturile, şi mai vechi, şi mai noi, care credem noi că se potrivesc foarte bine perioadei. Iar împreună cu artiştii revistei Comics v-am pregătit o supriză. Ne ziceţi voi în comentarii dacă vă place, da?
La Paradisul femeilor, de Emile Zola
Paradisul femeilor este ilustrat în cel mai frivol mod cu putinţă: un magazin. Este magazinul în care reprezentantele sexului frumos pot găsi tot ceea ce le aţâţă dorinţa: ţesături, bijuterii, haine, parfumuri etc.
Octave Mouret, cel care conduce acest spaţiu al pierzaniei reprezintă comerciantul din născare, ce înţelege, cu mult înainte de a fi teoretizat, mecanismul cererii și al ofertei. Numai că imensul succes al Paradisului distruge micile prăvălii din cartier şi, implicit, vieţile multor familii.
În această lume pătrunde Denise, o tânără lucrătoare săracă şi inocentă, dar care vrea să-şi păstreze integritatea. Idila dintre ea şi patron se transformă într-o goană în care te întrebi când va ceda tânăra victimă şi dacă ea îl va converti pe comerciantul feroce în ceva mai bun. Scena de final mi-a rămas puternic întipărită în minte, dar nu v-o dezvălui pentru că nu vreau să vă stric plăcerea lecturii.
Modista, de Andreea Vitali
Într-un orăşel din Italia, aparent liniştit şi ferit de evenimente care să tulbure viaţa tihnită a locuitorilor săi, are loc o întâmplare de neimaginat: hoţii dau o spargere la primărie, în timp ce vardistul Bicicli trage o beţie zdravană în timpul serviciului. Nu se fură nimic, iar misterul creşte, pe măsură ce tot mai mulţi locuitori dovedesc a avea lucruri de ascuns.
Caporalul Marina se zbate de unul singur, descâlcind şi încâlcind la loc intrigile care se înmulţesc o dată cu fiecare persoană care îşi apară interesul. Și, of Doamne, multe asemenea persoane mai sunt! Umor, personaje colorate, acţiune vioaie şi multe întorsături de situaţie oferă Andrea Vitali în volumul Modista.
Coraline, de Neil Gaiman
Coraline este o fetiţă de 11 ani, mânată de cele două trăsături care aduc de fiecare dată descoperiri incredibile, prietenii trainice, dar şi o groază de probleme: curiozitatea şi dorinţa continuă de a explora. Viaţa ei se schimbă după ce se mută cu părinţii săi într-o locuinţă nouă, unde descoperă o uşă către o lume ascunsă.
Un basm modern, croit pentru cei mici şi cei mari, fiindcă toţi ne putem regăsi ori în inocenţa fetiţei ori în rolul părinţilor prinşi cu grijile vieţii cotidiene. Imaginaţia lui Gaiman nu dezamăgeşte nici de data aceasta.
Emma, de Jane Austen
Emma este un roman scris în maniera descriptiv-parodică specifică scriitoarei Jane Austen, prezentând, încă o dată, o poveste de dragoste care depășește superficialitatea, prejudecățile și eticheta vremii. Dacă în Mândrie și prejudecată Austen prezintă raporturile inegale între cei doi protagoniști datorate rangului social, de această dată personajele principale au același statut. Însă Emma nu este nici pe departe nobila britanică tipică, aceasta făcând, în același timp, pe Cupidon pentru prietenele ei mai puțin înstărite și pe doamna milostivă pentru familiile de sărmani din regiune, nu de fațadă, ci din pură credință.
Un roman care atrage atenția asupra nedreptăților vremii, cauzate de rigiditatea ierarhiilor aristocratice, toate acestea pe fondul unei povești de dragoste frumoase și sincere, lăsând loc pentru subtilități ironice și jocuri de cuvinte. Această povestire este numai bună de citit în plină primăvară, întrucât imaginile de picnic și casele de vacanță se împletesc cu imaginile unor personaje pitorești, dincolo de care dragostea reușește, de asemenea, să triumfe (combătând realitatea vremurilor victoriene).
Eseuri de îndrăgostit, de Alain de Botton
Un roman-eseu scris de Alain de Botton, în maniera-i inconfundabilă – fals tratat de psihologie și filosofie, romanul analizează evoluția unei relații de iubire de la început către adio, aplicând fiecărei etape teorii dintre cele mai raționale, pentru ceva atât de irațional. Pentru că totul trebuie să aibă un început și un sfârșit, însă, în cazul relațiilor de dragoste, nimic nu este atât de simplu și linear – aceasta este și ideea centrală a romanului, care dincolo de subtilități, paradigme și analogii științifice, își păstrează umorul, trecând de la obiectiv la subiectiv în ceea ce privește sentimentele.
O lectură primăvăratecă, ce promite deopotrivă descrețire a frunții, cât și răspunsuri științifico-ironice pentru dilemele existențiale ale îndrăgostiților ce încearcă să mențină echilibrul unei relații.
No comments:
Post a Comment