Pages

Tuesday, February 27, 2018

Bula benzilor desenate din Romania

In 2010 parea sa aiba loc o "renastere" a benzii desenate romanesti, nu ca inainte de 90 ar fi fost din cale afara de dezvoltata, dar macar EXISTA, asa cum o documenteaza "Istoria Benzii Desenate Romanesti 1891-2010" (ed. Vellant, Nita, Ciubotariu, 2010). In perioada 2010-2016 aveam evenimente mari anuale si ocazionale, edituri specializate, reviste lunare cu distributie nationala, zeci de albume si ceva magazine specializate de comics!

Aceasta parte a articolului se vrea o trecere in revista pentru posteritate. Completarile sunt binevenite.


EVENIMENTE

In acelasi an si in anii ce au urmat am avut Salonul European de Benzi Desenate (eveniment anual organizat de centrele culturale europene din Bucuresti), Muzeul Benzii Desenate (proiect independent cu 2 mari expozitii la MNAC si Biblioteca Nationala). Ele se adaugau traditionalului Salon International al Benzii Desenate de la Constanta. Au mai aparut Bucuresti ComicsFest (si ocazionalul Iasi ComicsFest), Salonul BD "Povesti din Bucuresti in benzi desenate", Festivalul International de Benzi Desenate de la Sibiu si chiar Salonul Benzii Desenate de la Craiova, plus targuri de fanzine, expozitii, evenimente de lansare (unele chiar cu concerte - HAC#7 si HAC#8). De mentionat si EastEuropeanComicCon, desi in imensitatea lui benzile desenate sunt neglijabile.

(Bucuresti ComicsFest)

PUBLICATII

La capitolul albume, apogeul a fost spre 20 de titluri intr-un an, deci nu prea se poate spune "zeci" de albume... dar cel mai bine am stat la capitolul reviste - un barometru foarte bun al publicului cititor de benzi desenate (oameni care scot luna de luna bani din buzunar pentru a citi bd)!

"Harap Alb continua", devenit intre timp "HAC!", aparea o data la 2 luni (si mai tarziu lunar), iar aceeasi editura HAC!BD scotea in paralel si "TFB" (Tinerete fara batranete). Asta a inspirat si aparitia revistei Abatia la Craiova, in tiraj egal cu HAC! EAT Comics din Cluj scotea "The Walking Dead", "Prometheus" si "Alien" iar Lex Comics din Iasi publica lunar nu mai putin de PATRU titluri: Deadpool, Thor, IronMan si mai apoi SpiderMan! A existat chiar si o revista dedicata dacilor - Legendele Dacilor plus fanzine si prozine ca AhBD, BDC, Terapie de Basm, Birds of Paradise, RevistaComics, Sefeu, Colossus si altele... Publicul avea de unde alege cu varf si indesat!



EDITURI

HAC!BD (de la revista amiral "Harap Alb continua") a editat si cateva albume - Zobb si Ionita Tunsu, pe langa prinderea in album a cator 4 numere din revista HAC. EAT Comics a editat OPT si antologia romaneasca UNION. LEX Comics, pe langa traducerea albumelor de comics (Deadpool, Civil War si Daredevil) a incurajat si productia locla, publicand Trei luni de vacanta in trecut si Urmatorul Cadru iar casa de film Mandragora a editat 3 albume Elabuga, Mila 23 si Cei de dincolo. Editura Adenium si Casa Radio au editat multe albume de benzi desenate pentru copii iar Jumatatea plina edita colectia de albume "Relatiile ceho-romane in banda desenata". La toate aceste edituri specializate pe benzi desenate se mai adauga edituri consacrate care ocazional au scos si albume de banda desenata, concentrandu-se pe traduceri, de exemplu editura Arthur, DPH.


MAGAZINE DE COMICS

Au existat 3 magazine 100% dedicate - Rabit Comics, Fandom Carturesti si libraria Jumatatea Plina dar multe benzi desenate se gaseau si la Libraria Engleza Anthony Frost, Red Goblin si mai tarziu a aparut si Supererou - magazinul editurii HAC!BD

Nu intamplator am prezentat elementele in ordinea asta: mai intai au avut loc evenimente care au generat INTERES, atat din partea publicului dar in special din partea editorilor si viitorilor editori care si-au luat inima in dinti si au publicat benzi desenate. Aparitia si succesul unor publicatii si edituri au functionat ca o scanteie, impusionand si aparita alora. Iar cand s-a imbogatit oferta, s-au inmultit si magazinele de comics. Deja avem toate elementele unei PIETE!


Acum urmeaza necrologul... 

Rand pe rand, mai tot ce a aparut a si murit. Revistele si-au incheiat rand pe rand aparitia. Am scris despre asta mai detaliat [aici]. Prima victima este Abatia, care dupa 4 numere n-a reusit sa convinga cu desenul un public oricum foarte restrans si pretentios, apoi EAT Comics anunta falimentul iar The Walking Dead se opreste la nr 26. Faptul ca foooarte putini oameni din Romania citesc benzi desenate a devenit foarte evident in momentul in care si Lex Comics, care traducea comics Marvel a tras obloanele... practic nici Spiderman, Deadpool, Thor sau Ironman nu aveau destui cititori! Cireasa de pe coliva a fost incetarea aparitiei HAC! dupa 38 de aparitii - o revista ajunsa foarte populara datorita campaniilor de promovare din online, in special facebook dar si eforturilor echipei HAC!BD de a extinde reteaua de distrubutie, sistemul de abonamente, promotii etc. Fiecare revista a inceput prin a avea vanzari decente, astfel incat sa supravietuiasca pana la urmatorul numar dar usor usor publicul care SI CUMPARA, nu doar "urmarea pe facebook" a scazut si a inclinat balanta financiara spre minus.

DISTRIBUTIA
O sa repet pentru cine nu stie: din pretul unei reviste 45-50% ramane la distribuitor, care, pe langa acest comision, mai baga pe gat si taxe de promovare, de retur, de depozitare, astfel incat raman foarte putini bani de dat catre editura respectiva, bani pe care ii platesc (DACA ii platesc) la 2-3-4 luni dupa ce revista a fost distribuita. Si in alte tari distributia costa chiar mai mult, DAR acolo vorbim de vanzari mult mai mari si aia chiar platesc! Dar sa revenim la noi: practic din pretul unei reviste de 10 lei, doar 5 lei se duc la editura. 5 lei din care editura trebuie sa plateasca tipografie, productie (desenator, scenarist sau traducator, dupa caz) plus salariile celor care se ocupa de distributie, marketing etc (sau poate fi un singur om care le face pe toate dar atunci sigur face cel putin un lucru prost, daca nu, chiar pe toate) PLUUS taxe si impozite la stat. Sansele sunt sa dea cu minus... mult cu minus... aici intervine reclama platita in revista, programe culturale de finantare, investitii... care cum poate. Dar cateodata nici astea nu sunt de ajuns pentru ca....

PUBLICUL
Publicul de benzi desenate este foarte-foarte mic, deci degeaba te chinui tu sa semnezi contract cu Marvel, sa platesti licenta, tipografie, traducere, distributie si promovare ca sa-l aduci pe Spiderman in Romania daca doar 1.000 de oameni din toata tara cumpara revista! (asta si pentru ca publicul hardcore comics, a ramas abonat la seriile originale; nu ca acest public ar fi de ordinul miilor). O problema majora a fost si faptul ca TOATE publicatiile periodice se adresau unui public de la adolescenti in sus si e foarte greu spre imposibil sa convingi pe cineva de 16-20 de ani sa citeasca benzi desenate daca el habar n-are ce-s alea.

Murind revistele si in general scazand interesul oamenilor, magazinele de comics si-au inchis si ele portile: Rabit Comics (desi avea locatie ultra centrala in Bucuresti si aducea comics-uri in engleza) apoi Fandom (si datorita preturilor piperate), libraria Jumatatea Plina din cadrul MNAC (in urma uni scandal chiar) si mai apoi libraria Anthony Frost (un semnal trist ca piata cartii in general merge prost).

Si la capitolul evenimente am stat din ce in ce mai prost: traditionalul Salon de Benzi Desenate de la Constanta a incetat din lipsa de finantare, Salonul European de Benzi Desenate a luat o pauza de vreo 2 ani (a revenit anul trecut dar cu o tema destul de restrictiva care nu a reusit sa genereze acelasi interes ca in anii trecuti) iar Bucuresti ComicsFest nu s-a tinut in 2017 pentru ca pur si simplu nu au existat destule aparitii noi care sa fie prezente in expozitii si nici standuri de benzi desenate... pentru ca revistele si magazinele deja se cam inchisesera.

Si cam asa s-a dezumflat bula benzilor desenate din Romania.


Practic, putem spune ca A EXISTAT o piata de benzi desenate in Romania (mica, dar a existat) intre iunie 2015, cand puteai sa cumperi de la Inmedio 7-8 reviste de benzi desenate (odata cu intrarea pe piata a Lex Comics) pana in decembrie 2017, cand a aparut ultimul numar din HAC, ultima revista ramasa in picioare.

de Octav Ungureanu
autor comics & ilustrator
editor wannabe RevistaComics
organizator Bucuresti ComicsFest

PS: initial voiam sa scriu aici si despre partile bune si directii de viitor dar se pare ca va fi nevoie de un articol dedicat.

later edit: De ce cred ca revistele sunt un barometru bun al pietei si publicului de bd: revistele au cel mai mare tiraj si cea mai mare distributie, deci potentialul sa ajunga la un numar mare de cititori. Un album scos in 300-500 de exemplare distribuite intr-un singur lant de librarii si vandut in 2 ani nu are nici pe departe acelasi potential ca o revista scoasa lunar sau la doua luni intr-un tiraj de mii de exemplare (10.000 in cazul inceputului HAC) distribuite in toata tara la chioscuri de ziare, librarii, benzinarii etc. Nu ma intelegeti gresit: foooarte bine ca apar si albume! dar dupa parerea mea doar daca avem reviste (sau albume) cu tiraj mare putem vorbi de o "piata", altfel banda desenata ramane doar o pasiune pentru unii si o curiozitate pentru altii.

8 comments:

  1. Foarte bine punctat. Din pacate asta e realitatea in momentul de fata, fie ca ne convine sau nu. Astept cu nerabdare articolul desre directii de viitor .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Multumesc. Initial acest articol se dorea despre idei pentru viitor dar introducerea s-a dovedit mai cuprinzatoare si necesara decat ma asteptam. Urmeaza... :)

      Delete
  2. Replies
    1. am incercat sa fiu obiectiv... cam asta e realitatea fie ca nu place sau nu. urmeaza si un articol mult mai optimist

      Delete
  3. Cate din revistele de care spui au incercat si varianta electronica? Sunt multi oameni care ar citi dar nu au timp si nici nu pot sa care mereu dupa ei teancuri de reviste. Eu de ex., dupa 4-5 ani de abonament la revista National Geographic in format fizic am trecut la revista in format electronic deoarece este mult mai comod si nici nu ajung sa fiu ingropat in reviste deoarece nu le arunc. Dealtfel am cateva reviste NG nedesfacute pentru ca nu am gasit timp sa ma apuc de ele. Abatia BD as fi citit daca puteam sa o descarc pe o tableta si sa o citesc in avion sau metrou.

    ReplyDelete
    Replies
    1. editura HAC!BD a lansat o aplicatie in care poti sa citesti benzi desenate romanesti (HAC, TFB dar si altele) https://www.orange.ro/aplicatii/SuperErou/ dar rezultatele au fost muult sub asteptari, in ciuda parteneriatului cu ORANGE! Daca pentru benzile desenate exista putini cumparatori pentru cele electronice (romanesti) foarte-foarte putini, spre deloc! in nici un caz cat sa sustina productia revistei.

      Delete
  4. <>
    Inchiderea librariei din MNAC nu a avut legatura cu interesul scazut al cititorilor, care la MNAC era mic dar constant, ci din cauza unori atacuri instrumentate de un Guru al comicsului romanesc, un 'sustinator al tinerilor artisti'(ca sa-l citez) care a actionat din pura rautate. Deci a fost o manevra cu caracter politic

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asa este, inchiderea librariei de la MNAC nu a avut legatura cu interesul publicului dar se inscrie si ea pe lista librariilor si magazinelor de comics care si-au inchis portile in ultimii 2 ani. Dupa ce ca erau putine, acum sunt si mai putine! Bine ca sunt si alea: Supererou, Red Goblin, Carturesti, Ex Libris...

      Delete